سواد اخلاقی روحانیت در تعاملات اجتماعی/ لزوم تغییرات متناسب در دروس اخلاق حوزه های علمیه!

به گزارش رسانه مرام، حجت الاسلام حسن بوسلیکی، نویسنده این مقاله علمی، ترویجی که در سال 1400 و در فصلنامه مطالعات اخلاق کاربردی منتشر شده است، در این مقاله از کاستی های سواد اخلاقی روحانیت سخن می گوید و می نویسد:

این مدل می تواند کاستی های سواد اخلاقی روحانیت را در تعاملات اجتماعی نشان دهد و مبنای طراحی دوره های آموزشی یا بازبینی دروس اخلاق سطح یک حوزه علمیه قرار گیرد.

وی همچنین طی اظهار نظری صریح جایگاه اجتماعی روحانیون را نه منبعث از تأکید روایات بلکه متأثر از کیفیت حضور اجتماعی آنان دانسته و می گوید:

اعتبار و حیثیت اجتماعی نهاد و سازمان روحانیت امروزه بیش از آنکه مرهون روایات مربوط به جایگاه عالمان دین یا حتی حالات معنوی ایشان باشد، مرهون نحوه حضور روحانیت در عرصه اجتماع است. اخلاق مداری در تعاملات اجتماعی، اصلی ترین سرمایه اجتماعی این نهاد است.

وی در چکیده مقاله اش درباره مدل مذکور نوشته است:

در این نوشتار به ابعاد و ساختار بخشی از این اخلاق مداری می پردازیم که به سواد اخلاقی شهرت دارد. برای این منظور، از مدل مفهومی هرمان و توآنا بهره برده ایم و با استفاده از معارف دینی و به یاری ملاحظات فلسفه اخلاقی و یافته های روان شناسی اخلاق، این مدل را توسعه داده ایم. در این مدل، سه مؤلفه «حساسیت اخلاقی، استدلال اخلاقی و تخیل» سازه سواد اخلاقی را تشکیل داده اند.

با این توضیحات شما را به مطالعه متن کامل این مقاله دعوت می کنیم…

سواد اخلاقی روحانیت

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.