آیا فعالیت های متنوع طلاب واکنشی به کنار ماندن آن‌ها از عرصه های اجتماعی است؟

به گزارش رسانه مرام، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار در گفت‌وگو با خبرنگار این مرکز در بیان اینکه آیا فعالیت های طلاب در امور غیر تخصصی واکنشی برای کنار ماندن طلبه‌ها در جامعه است عنوان کرد: این نه تنها واکنش نیست بلکه کنش هم هست و طلاب در عرصه‌هایی که فعالیت می‌کنند و بی ارتباط با حوزه‌های علمیه هم نیست و اتفاقا تخصص هم در آن دارند، موفق بوده‌اند.

وی ادامه داد: اغلب افرادی که به این عرصه‌ها ورود داشته‌اند اگر داخل حوزه می‌ماندند کاری از دستشان برنمی‌آمد و معتقدم این امور، مفید نیز هستند و آن‌ها کارکرد خود را در این عرصه‌ها دیده اند و تجربیات زیادی نیز دارند. مثلا طلابی هستند که در زمینه تجارت بین‌الملل فعالیت دارند و دغدغه‌های زیادی دارند و سعی دارند در تجارت خود دقت کنند که چگونه مبانی دین را تحفظ کنند و همچنین به این که چگونه مبانی انقلابی را نیز حفظ نمایند هم دقت می‌کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم تجارت را راهی برای برای ترویج و تبلیغ دین دانست و مطرح کرد: نکته این است که طلبه‌های فاضل‌ در این عرصه بر این نکته اتفاق نظر دارند که تجارت نتایجی دارد مثل ثروت که می‌تواند راهی برای ترویج دین باشد، این طلاب تقریر را تغییر داده و می‌گویند خود تجارت تبلیغ دین است و نمونه‌هایی هم در این زمینه دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا ورود این افراد به حوزه لزومی داشته و آیا غیر طلبه نمی‌تواند در این زمینه با این مختصات فعالیتی داشته باشد عنوان کرد: من معتقدم طلبه باید تاجر بسازد و خودش وارد این موارد نشود، اما این طلاب بر این باورند که الان صحنه جهانی چنان پیچیده و فنی و تخصصی شده و مدل قبلی که موضوع شناسی توسط کارشناس بوده و فقیه متکفل حکم شناسی بوده تمام شده و چون موضوعات پیچیده شده‌اند باید خود طلبه و اهل علم دستی در آن داشته باشند و این امر در مرحله آزمایشگاهی خودش است و آسیب‌هایی هم دارد و باید از این آسیب‌ها جلوگیری کرد ولی در اصل، کار مثبتی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار ادامه داد: به عنوان نمونه روزگاری تنها مجرا و مدار اخلاق مردم علمای اخلاق بودند که به مرور روانشناسان و مشاوران جای آن‌ها را گرفته‌اند، مشاوره دینی یکی از وظایف ذاتی روحانیت است و چه بسا بهتر باشد این مشاوران از بین طلاب دینی باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم اضافه کرد: ما به صورت سنتی فرمت‌های علمی مثل کتاب نوشتن را در اختیار داریم اما جدای از اینها، فرمت‌های دیگری در عرض کتاب آمده و ظرفیت‌های خاص خودش را تولید کرده مثل ظرفیت رسانه که حوزه باید به آن سمت برود و همچنین فرمت‌های ارائه کتاب نیز متفاوت شده است؛ در گذشته به ذهن علمای ما خطور نمی‌کرد که مسائل را در قالب رمان بین مردم ارائه دهند اما الان طلاب زیادی از طریق روایت گری یا نوشتن رمان مسائل را بیان می‌کنند که لازم است این تکاپو و تلاش طلاب را به عنوان اقامه دین ببینیم.

وی به اقامه دین توسط طلاب از طریق فرمت‌های به روز و جدید اشاره و ادامه داد: طلاب زیادی هستند که لازم است رمان بنویسند و روایت نویسی کنند چرا که روایت نویسی فرمت دیگری است و تاثیر زیادی دارد حالا اگر طلبه‌ای در این زمینه فعالیت کند بسیار خوب است و این تکاپوی طلاب را می‌توان در ذیل کلان پروژه اقامه دین در نظر گرفت، مسئله ما و دین دو مرحله ای است که یک مرحله اش مرحله فهم دین است و مرحله دیگرش مرحله اقامه دین است یعنی مسائلی که یاد گرفتیم را باید محقق کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رهدار اضافه کرد: این ساده اندیشی است که ما فکر کنیم که عده‌ای نظریه را می‌دهند و بعضی دیگر هم می‌شوند نوکر و مواجب بگیر دین و در صدد تحقق نظریه دین هستند بلکه خودمان باید آستین بالا بزنیم و وسط میدان برویم و آدمهایی را جذب و به کنش‌گری برسانیم و اقامه دین کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت موجود طلاب که با تخصص یا غیر آن به سمت موضوعات غیرطلبگی رفته‌اند آیا می‌توان کناربودن طلاب در جامعه را علت آن دانست عنوان کرد: این عرصه‌ها را نباید واکنش دانست بلکه این اتفاقات کنش هستند، گاهی طلاب وارد عرصه‌هایی می‌شوند که از قضا بی‌ارتباط با وضع موجود جامعه هم نیستند و تخصص لازم را نیز دارند، طلبه باید خودش عاملی برای ساخت تاجر، طبیب یا کارشناس باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم به فرصت‌های دینی در اختیار اشاره و بیان کرد: درحال حاضر فرصت‌های دینی مانند نگارش کتاب در اختیار داریم اما جدای این فرمت‌های جدیدی در عرض نوشتن کتاب به وجود آمده که جذابیت‌های خودش را نیز دارد مثل ظرفیت‌های رسانه که لازم است حوزه به آن‌ها دست پیدا کند.

فیلم کامل گفتگو با استاد رهدار:

ارسال یک دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.